Facebook

Energigivende næringsstoffer

Energigivende næringsstoffer

Energigivende næringsstoffer – hva er det?

De energigivende næringsstoffene er protein, karbohydrat og fett. Disse har mange ulike funksjoner i tillegg til å gi oss energi. Alkohol kan også være med i denne gruppen fordi den gir oss energi, men regnes ikke vanligvis med som et næringsstoff! Karbohydratene er ikke livsnødvendig for oss mennesker, vi kan nemlig bruke fettsyrer og protein som energikilder om vi må. Selv om vi kan klare oss uten er det absolutt ikke anbefalt og droppe karbohydratene helt. Vi trenger de for at hjernen og organsystemene våre skal fungere. Vi i Norge anbefales at mellom 50 – 60 % av vårt daglige energiinntak skal komme fra karbohydrater. Her bør mengden raffinert sukker holdes under 10 % av energien! Tidligere forbruksundersøkelser viser at vi i Norge får ca 39 % av karbohydrat inntaket vårt fra kornvarer og hele 18 % fra sukkervarer og brus!! I et samfunn hvor lavkarbo har tatt helt av er det viktig og huske at karbohydrater er noe kroppen må ha, men vi må være bevist på å velge riktig type. Brød, potet og frukt er eksempler på gode kilder til vitaminer og mineraler som vi mennesker må ha for å unngå mangelsykdommer. Fett hva skal vi med det? Jo fett gir oss energi og er viktig for kroppens oppbygging av celler. I tillegg er fett viktig for å få de fettløselige vitaminene rundt i kroppen. Vi har nemlig noe som kalles fettløselige vitaminer og disse trenger fett for å fungere i kroppen. Ca. 30 % av den daglige energien vår bør komme fra fett. Vi i Norge ligger i dag litt over denne anbefalingen, men undersøkelser viser at inntaket av fett har gått litt ned de siste årene. Det er lite gunstig med et høyere inntak enn anbefalt fordi dette kan føre til overvekt, noe som er et voksende problem i Norge. I tillegg er det sykdommer som hjerte – karsykdom og kreft som øker ved høyt inntak av fett. Fett er ikke farlig, vi MÅ ha fett for å unngå mangel på fettløselige vitaminer og essensielle fettsyrer. Det vi derimot kan ha i bakhodet her også er å velge riktig type. Velg magre meieriprodukter, velg magert kjøtt til middag og som pålegg og ikke minst velg fisk som middag og pålegg minst 2 ganger i uken. Fisk inneholder omega 3 – fettsyrer som skal ha en beskyttende effekt mot hjerte og karsykdom! Protein = byggemateriale! Protein er livsnødvendig for oss mennesker for oppbygging, vedlikehold av kroppens celler og vev og som energikilde. Menneskets behov for protein varierer med alderen og barn trenger mer enn voksne pga av veksten. Behovet for protein øker også under graviditet. Verdens helseorganisasjon anbefaler et proteininntak på 0,75 gram protein av god kvalitet per kg kroppsvekt pr dag. Behovet for protein øker også ved trening. Protein dekker ca. 12 -15 % av den totale energitilførselen og er derfor en mye mindre energikilde for oss en for eksempel fett og karbohydrat. I kosten finner vi proteiner i animalske matvarer og plantematvarer. Animalske varer som kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter har ofte et høyt innhold protein, mens plantematvarer som korn og belgfrukter (erter, bønner og linser) har også har gode mengder protein. Helsedirektoratet anbefaler at mellom 25 – 35 % av energien vi får i oss bør komme fra fett. Her bør mettet fett og transfett ikke overstige 10 energiprosent. Karbohydrater bør bidra med 50 – 60 % av energien, men protein bør bidra med 10 – 20 % av energiinntaket.