Facebook

Bevegelighetstrening

Bevegelighetstrening

Bevegelighetstrening

«Bevegelighet blir definert som evnen til bevegelsesutslag i ledd og kjeder av ledd»

Det er store individuelle forskjeller i bevegeligheten til mennesker. Noen er svært stive i musklene, mens andre er myke og kan bøye leddene de fleste veier. Det største leddutslaget et ledd klarer å utføre kalles leddets ytterstilling. Dette er da leddets grense for bevegelighet. Denne kan da trenes opp til å bli bedre!

Forskjellige idretter krever forskjellig bevegelighet. Ballett, turn og kunstløp krever store bevegelsesutslag i de fleste ledd i kroppen.

Om bevegeligheten ikke er tilstrekkelig vil dette få negative følger som at hurtigheten blir dårligere, styrke og teknikk blir ikke optimal. Ved god bevegelighetstrening vil du også minske farene får belastningsskader i muskelen og muskelfestene.

Vi har aktiv og passiv bevegelighetstrening.

Aktiv bevegelighet er det leddutslaget du kan oppnå ved å ta i med musklene som skaper leddutslaget. Ved aktiv bevegelighet bruker du dine egne muskler til å oppnå leddutslaget! For eksempel hvis du ligger på rygge og løfter det ene beinet og presser det mot deg. UTEN å bruke armene, kun musklene i beinet du holdet opp.

Passivbevegelighet oppnår du ved hjelp av ytre krefter. En partner, apparater eller din egen kroppsvekt.  Her kan du også bruke dine egne muskler i andre deler av kroppen, for eksempel når du tøyer forside lår. Da står du oppreist og bruker musklene i armen for å presse kneet inn mot baksiden av låret.

Hvorfor trene bevegelighet?

I kroppen vår har alle leddene sin funksjon. Denne funksjonen kan bli redusert om vi ikke har tilstrekkelig bevegelighet. Nedsatt bevegelighet kan også føre til at vi sliter med å gjennomføre enkle gjøremål. Det å bøye seg ned å knytte skolissene kan være en vanskelig øvelse om du har dårlig bevegelighet i hofteledd og i ryggen. Dårlig og lite funksjonell holdning kan være resultatet av nedsatt bevegelighet. Mye sitting kan føre til at musklene på baksiden av låret blir for korte, dette kan medføre ryggplager. Dette kan du forhindre ved å enkelt reise deg opp og strekke ut kroppen noen ganger om dagen. En morgenstrekk kan være en smart måte å starte dagen på!

 

Test gjerne en av våre timer i bevegelighetstrening på Livegym.no!