Facebook

Spenst trening

Spenst trening

Spensttrening

«Spenst er evnen til å hoppe høyt eller langt»

For å hoppe høyt eller langt krever dette at musklene som utfører satsen må skape stor kraft mot underlaget. Dette krever at vi har sterke og eksplosive muskler. De må også kunne utvikle stor kraft hurtig slik at de skaper akselerasjon. Hvor sterk du bør være avhenger også av antall kilo du skal flytte. Du må ha stor relativ styrke. Relativ styrke defineres som: maksimal muskelstyrke delt på kroppsvekt. Ønsker du å utvikle din spenst krever dette at du utvikler din relative styrke. Altså bli så sterk og rask som du overhode kan i strekkapparatet i beina, dette bør du klare uten at kroppsmassen din øker.

Spenst er viktig i idretter som høydehopp, lengdehopp, volleyball og basket for å nevne noen. Her inngår både vertikale og horisontale bevegelsesmønstre. For å bli god i sin idrett bør man trene generell spenst for å øke muskelmassen og kraften mot underlaget, men enda viktigere er det å trene spenst slik du skal bruk det i din idrett!  Tren målrettet mot det du ønsker å oppnå! Det hjelper ikke å være god på å hoppe langt om målet er å smashe ballen over nettet i volleyball!

Ulike faktorer som påvirker vår spenst er om vi har mye muskler med raske muskelfibre – dette er delvis genetisk, men også trenbart! Stor maksimal styrke, god teknikk, god aktivering av musklene, god konsentrasjon og muskler som har god evne til å skape stor kraft ved store forkortningshastigheter.

Hvordan trene spenst?

God oppvarming er superviktig. Spensttrening skaper maksimal kraft og dårlig oppvarming fører raskt til skader. Dette kan både være mindre alvorlige men ofte ubehagelige skader og mer alvorlig skader. Som nevnt tidligere bør bevegelsesmønstre ligne på det du skal utføre i din idrett. Om du skal trene andre elementer enn spenst bør spensttreningen komme tidlig i økten da det er viktig at du er både fysisk og psykisk uthvilt. Det er viktig å øve inn riktig hoppteknikk, denne bør sitte godt slik at øvelsene gjennomføres riktig. Din konsentrasjon bør være på det du skal gjennomføre! Spensttrening skal ha høy intensitet, dette er ikke en lett treningsform! Etter hvert som du trener spenst må du øke antall hopp for å få utbytte av treningen. Denne typen trening krever lange pauser mellom hvert sett, helt opp mot 2 -3 minutter! Sørg for at treningen er variert, dette er også viktig for å unngå belastningsskader.

 

Har du lyst på bedre spenst? Test vår «spenst 30» time på Livegym da vel!

 

Lykke til med treningen! :)