Facebook

Sunt kosthold!

Sunt kosthold!
Hva kreves av meg?

Her skal du som Livegymbruker få noen tips og råd for hvordan du enklest mulig kan få til et sunt og godt kosthold!

Viktigste punkt er planlegging. Dette er gull verdt! Det er lett å ty til ferdigmat og halvfabrikat når vi ikke har en plan. En plan gjør det enklere å holde seg innenfor rammene du har satt for ditt sunne kosthold. Unngå å gå på butikken uten en plan for hva ukens middager skal være. Sett deg ned og se på oppskrifter og lag deg en god handleliste.

Ha gode matvarer i huset til enhver tid, da skal det ikke være nødvendig å ta usunne valg. Fryst laks eller annen fisk, frosne grønnsaker, matyoghurt, rotgrønnsaker, egg og lignende. Dette er varer som står seg og fint kan kombineres til en sunn og næringsrik middag.

Neste punkt er så vidt nevnt ovenfor, nemlig handlelisten. En god handleliste vil føre til å du handler mindre av det som er unødvendig og usunt. Sørg også for at du er god og mett når du drar og handler. En sulten mage handler oftere usunne varer. Kjøp inn hermetikk, dette står seg i flere år! Hakket tomat, bønner og kikerter, for å nevne noen, er næringsrike og gunstige produkter å ha i matskapet. Sardiner, tunfisk og makrell i tomat er flott som en del av et mellommåltid eller pålegg. Flere typer tilbehør bør kjøpes inn. Bulgurgryn, quinoa, ris og pasta er tilbehør du kan ha i skapet og som kan brukes som tilbehør. Dette står seg også lenge. Forskjellige typer krydder bør finnes i skuffen og kan brukes for å variere rettene. En oppskrift kan bli til to ved å endre typen krydder du bruker. Ferske varer må kjøpes inn en til to ganger i uken. Husk at kvaliteten på grønnsakene ikke påvirkes nevneverdig av frysing, så du kan fint bruke frosne grønnsaker fremfor ferske.

Punkt tre er å lage mat. Har du et travelt liv kan du gjerne bruk en kveld eller to til å tilberede og gjøre klart til middagslagingen utover uken. Forberede sunne matpakker til resten av uka. Stek kylling dagen før, da går middagslagingen før treningen til barna enda raskere. Ikke finn unnskyldinger som dårlig tid! Bruk punkt 1 – planlegging. Vet du at tiden ikke strekker til på tirsdag, gjør klart alt som kan ordnes på forhånd på mandag.

Så kommer vi til økonomi. Du vil fort merke det på økonomien om du går fra å være på butikken hver dag, til å gå en til to ganger i uka. Butikkturer hvor man skal handle to varer ender ofte med at man handler mye unødvendig som man egentlig ikke skulle ha. 

  • Kjøper du hele varer er dette billigere enn fileter. Eksempelvis hel laks og hel kylling, så kan du selv dele opp den. Noen butikker fileterer også fisken for deg!
  • Halvfabrikat er dyrt! Lag selv: hummus, tacosaus, tacokrydder, supper osv.
  • Kjøp kjøttvarer på tilbud, følg med når butikken har tilbud. Her kan du spare mye!
  • Lag din egen lunsj, ikke kjøp ute. Hjemmelaget er billigere, ofte sunnere og du vet akkurat hva du får i deg.

Er du en av de som føler at du ikke kan lage mat? PRØV, du lærer mye etter hvert. Prøving og feiling er beste måte å bli god på! Finn enkle oppskrifter i starten og prøv deg frem. Les deg opp på kunnskapen, søk på nettet, se matprogrammer og ikke vær redd for å spørre venner og familie. De fleste synes det er gøy å bli spurt.

Bruk gode råvarer, da er det større sjanse for et vellykket resultat. Spør de ansatte i butikken, de fleste butikker har ansatte som kan gi gode råd. Særlig butikker med ferskevaredisk. Kjøp regnbuen, særlig når du er i frukt og grønt avdelingen. Dette gjør middagstallerkenen mer spennende. Smak på maten mens du lager den, da kjenner du om det trengs mer krydder og hvordan smaken er. Tørr å prøve noe nytt, bytt ingredienser i oppskriftene, kanskje kan du lage din egen versjon. Prøv å ha god tid i starten, så du ikke blir stresset!

 

God matlaging! Kos deg og lykke til med et sunnere kosthold:)