Facebook

Treningsmotivasjon!

 Treningsmotivasjon!

Sliter du med å holde treningsmotivasjonen oppe? Her er noen tips som kan hjelpe!

Å trene og være i form føles fantastisk, men før denne følelsen kommer, kan det komme noen oppturer og nedturer med tanke på å holde motivasjonen oppe. Hva fikk deg til å begynne å trene? Hvilke mål har du med treningen?

Å trene og bruke kroppen er en høyst personlig sak. Ingen kan tvinge deg til å trene. Bare du bestemmer når og hvor du velger å gjøre det. På grunn av dette, kan det lønne seg å sette seg opp klare, realistiske og personlige mål med treningen. Det kan for eksempel være å ta to Livegym-timer i uken, ta sykkelen til jobb eller spise mer grønnsaker og frukt i forhold til tidligere. Det kan lønne seg å sette opp delmål som man absolutt når. Dette gjør at man føler mestringsfølelse, og gjør at man ikke gir opp. Sett opp dine egne enkle delmål som passer din livsstil og form. Det kan også lønne seg å ha ett overordnet mål, som å gå ned en størrelse, løfte tyngre vekter, og for eksempel klare flere og tyngre timer.

 

Gjør det til en livsstil:

Fokuser på å være aktiv i hverdagen. Husk på hvorfor du ønsket å starte å trene. Gå en tur, ta trappene i stedet for heisen, bytt ut bilen med sykkel, bruk kroppen der den kan brukes!

Legg kostholdet om til en regnbue av grønnsaker, sunne proteiner, slik at mat og sunn matlaging  blir gøy! Få et godt forhold til mat og hva kroppen din reagerer positivt på. Kjenn etter! Hvordan føles det etter et sunt måltid?

Ha gjerne en treningsdagbok hvor du skriver ned hva du ønsker å få til, og hva du har gjort i løpet av en dag som har holdt deg aktiv. Dette kan man se tilbake på og få motivasjon til senere.

 

Mental trening:

Mental trening kan øke viljestyrken, gjøre deg mer bevisst på dine egne tanker og kropp, og gjøre det lettere å holde seg til mål man har satt seg.

Legg deg/sett deg i en behagelig posisjon, lukk øynene og fokuser på pusten. Pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Kjenn at pusten går ned i magen i dype åndedrag. Dette kan være nok dersom du gjør det i noen minutter.

Føl at du er tilstede i kroppen. Søk gjerne i arkivet her på livegym.no for videoer om meditasjon.

Mental trening handler også mye om å være bevisst sine egne tanker. Vær oppmerksom på hva du tenker om deg selv når det kommer til trening og mat. Forsøk å overstyr negative tankemønstre som avleder deg. Etter hvert blir det lettere og lettere, og ikke gi opp!

Finn en treningsform som du selv liker:

Dette kan utgjøre forskjellen fra å holde ut eller om man gir opp. Finn noe du liker å gjøre! Liker du å danse? Finn danserelaterte videoer her på livegym.no, bli med på styrketreninger dersom du liker å bruke musklene. Ikke vær redd for å prøve ut nye treningsformer som yoga, qi-gong eller kamsport!

Snakk med andre:

Vær i nærheten av et miljø som også fokuserer på trening og en sunn livsstil. Enten det er her på livegym.no eller i nærmiljøet ditt. Det kan forsterke viljestyrken dersom man deler et mål med flere. Dessuten føles det mer moro!

Ikke gi opp, husk at alle synes det er et tiltak å holde motivasjonen oppe til tider, men det er hva man gjør i disse øyeblikkene som avgjør videre progresjon!

Såklart kan du klare det!

 

Lykke til!