Facebook

Våre koordinative egenskaper

Våre koordinative egenskaper

Våre koordinative egenskaper

Vi har balanse. For å fungere optimalt er denne sansen er avhengig av sanseorganer som likevektssansen, trykk – og berøringssansen og synssansen. De fleste idretter krever en viss balanse for å kunne utføres godt. Turn er en ekstremsport innen balanse, her skal f.eks et helt program med akrobatiske elementer og turnøvelser gjennomføres på en ti cm bred bom. Balanse kreves også i ballidretter og i skibakken for å nevne noen, men ikke i like stor grad som i turn.

Reaksjonsevne er en annen koordinativ egenskap. For en sprintløper er det veldig viktig å reagere raskt på startskuddet for å få en god start, og en fotballspiller må lese innlegget og reagere før ballen kommer inn foran mål. Det handler om timing, et uttrykk som ofte knyttes opp mot reaksjonsevnen. Det handler om en persons evne til å oppfatte stimulus og omsette denne så rask som mulig til en hensiktsmessig bevegelse.

Rytme er også en koordinativ egenskap, rytme er en form for gjentagelse. Enten det er takten du går i, tempoet du svinger armene med, eller om det er i en latinsk dans. Rytme omgir oss i hverdagen uten at vi tenker særlig over det. Se på langrennsutøverne på tv, se hvor gode de er til å gå i fast rytme og når bakken kommer, slår de om til en helt annen. De bytter rask, men de kommer raskt inn i den andre takten. Bare tenkt selv om du rusler rolig bortover gata, så plutselig må du løpe til bussen. Det tar ikke mange skrittene før rytmen i løpingen er riktig for akkurat deg. I mange idretter trenger de å finne en god ”flyt”, blant annet i skisporet. Flere idretter har derfor tatt dans inn i sine treningsopplegg for å hjelpe utøverne med rytmen, fordi rytmen kan videreføres til deres idrett.

Hva kreves av oss for at vi skal ha mulighet til å ta en piruett og gå direkte over til en annen? Jo, vi trenger romorientering. Denne egenskapen trenger vi for å kontrollere bevegelsesretningene i et rom. For noen er det på kunstløpsbanen, for andre på tur ned fra stupebrettet og for deg kanskje veggene på stua? Hvordan skal du ta X – steget i aerobictimen uten å krasje med sofaen? Romsansen trenger du altså for å orientere deg i rommet. Mye av dette skjer ubevisst, særlig om du har trent litt på det. Kanskje har du allerede tatt flere timer med aerobic og vet ca. hvor lange sted du kan ta. Erfaringen hjelper deg. Du vet at når det kommer en piruett så KJENNER du når du har snurret akkurat en hel runde.

En av de meste kjente koordinative egenskapene er øye – hånd- og øye – fot –koordinasjon. Her det det samspill mellom øyet og foten eller hånden. Dette er en viktig egenskap særlig for de som driver med ballidrett, men også for andre. Tenkt på hvor mange ganger du griper etter noe i løpet av en dag. Hvor vanskelig hadde det ikke vært om du hadde bommet 3 ganger før du endelig traff det du tok etter…

Så hvorfor skal vi trene koordinasjon?                            

Tenkt deg at du sitter med en smartphone og skriver en melding. Husker du hvordan det var i starten? Kanskje du trykket på feil bokstav, laget masse punktum der det skulle være mellomrom og så sendte hele meldingen til feil person? Det var ikke lett, men så har du hatt samme telefon en stund og etter at du har sendt mange meldinger blir det lettere!! Dette et bare et eksempel, det finnes tusen! Tenkt på første gang du gjorde noe nytt, syklet, gikk på skøyter, strikket eller hoppet trampoline. Det var vanskelig, men øvelse gjør mester! Du trener opp dine koordinative egenskaper på dette området og utfordring blir etter hvert mindre og mindre!

Ved å bedre koordinasjonen din kan du:

  • Lære nye teknikker raskere
  • Arbeide mer rasjonelt
  • Utføre arbeidet lettere
  • Få bedre konsentrasjon i idrett, arbeid og fritid
  • Få bedre reaksjonsevne i idrett, arbeid og fritid
  • Utvide bevegelseserfaringene dine
  • Løse nye bevegelsesoppgaver raskere og mer hensiktsmessig

 

For å trene koordinasjon må du gi deg selv nye bevegelseserfaringer. Så lenge du strever med for å løse en bevegelsesoppgave trener du koordinasjonen din.

 

Til slutt skal du få noen retningslinjer for koordinasjonstrening:

  • Start med enkle øvelser og øk så vanskelighetsgraden
  • Prøv øvelser du aldri har prøvd før!
  • Tren koordinasjon tidlig i treningen, koordinasjonstrening krever fult fokus og er avgjørende for et godt resultat
  • Bruk gjerne øvelser hvor du trener flere koordinative øvelser i en øvelse
  • Legg til litt tidspress i gjennomføringen, dette setter enda høyere krav til koordinasjon
  • Ha lite pauser, la øvelsene komme tett
  • Tren koordinasjon sammen med fysiske egenskaper

Lykke til med koordinasjonstreningen! :)

 

 

 

Kilde: Treningslære 2006 – Asbjørn Gjerset, Kjell Haugen og Per Holmstad